„Comunicarea prin imagini”- Alain Joannes

Încă de la începutul cărţii îţi dai seama că Alain Joannes nu este cunoscut pentru calităţile sale de scriitor, ci mai degrabă pentru cele de editorialist politic, analist economic, critic de televiziune şi consultant în comunicare. Se sesizează uşor cei peste 40 de ani de experienţă ca jurnalist în presa scrisă, radio şi televiziune deoarece în carte este folosit un limbaj specific.

Deşi “Comunicarea prin imagini” a fost publicată în 2009, ea este actuală datoriă exemplelor şi subiectelor abordate, valabile şi astăzi. Din titlul cărţii ne putem da seama că avem de-a face cu o carte care pune accent pe importanţa comunicării vizuale. Însuşi autorul a împărţit cartea în trei etape pentru a fi mai uşor de reţinut şi parcurs:

Ce transmitem prin imagini?

Importanţa imaginilor fără cuvinte, mesajelor strategice în logo-uri sau imaginilor de marcă este subliniată în această parte a lucrării. Astfel, am aflat de ce reclamele Benetton au avut un impact precis şi de durată asupra consumatorilor, bazându-se doar pe senzaţii, emoţii, informaţii şi rezonanţe; cum au reuşit stilourile Montblanc să se remarce doar datorită faptului că numele şi logo-ul brandului reflectă caracteristicile care îi deosebesc, devenind astfel un brand de lux; cum Lacoste a fost capabil să transforme crocodilul înfricosător într-un logo care astăzi reprezintă calităţile tenismanului francez; de ce brandul Chanel a ales o monogramă care presupune doi “C” împletiţi spate în spate; cum brandul Lavazza în toamna anului 2004 a realizat un afiş cu o forţă vizuală incredibilă datorită cromaticii foarte puternice.

Cum transmitem mesaje prin imagini?

Datorită capitolelor prezente în această parte a cărţii, am descoperit câteva sfaturi despre cum să obţin o imagine care sensibilizează privitorul, rămânând astfel mai mult timp întipărită în minte. Mi-a fost explicat de ce fotografiile de artă sunt de cele mai multe ori alb-negru şi de ce este mai potrivită o fotografie în culori pentru campaniile publicitare. Am conştientizat puterea de a sugera anumite ideei, sentimente sau emoţii prin culorile precum roşu, negru sau violet. Pe lângă asta, autorul a pus accent şi pe importanţa- într-un film de prezentare pentru o campanie- a sinecdocăi sau a cadrelor cât mai diverse.

Ce suporturi alegem?

„Cu cât este mai puţin text, cu atât documentul are mai multe şanse să atragă atenţia şi să-şi îndeplinească obiectivul acela de a nu fi aruncat la gunoi” susţine Joannes în cartea sa. Prin acest citat autorul a subliniat importanţa de a alege un subiect demn de a fi prezentat consumatorului. Alegerea suportul prin care vrem să transmitem mesajul este următoarea etapă. De la prospecte, broşuri, cataloage până la reviste sau reţele de socializare, toate sunt explicate detaliat de Joannes. Internetului are astăzi o putere incredibilă, deoarece site-urile precum Youtube sau Facebook au devenit indispensabile persoanelor care vor să comunice. Astfel, presa s-a mutat în mediul online, unde informaţiile circulă mai repede.

Vă recomand să citiţi “Comunicarea prin imagini” şi mai important, să o păstraţi în biblioteca dumneavoastră, deoarece această carte cu toate că nu este o carte pe care îţi doreşti să o reciteşti, este o carte pe care o răsfoieşti în caz că ai anumite întrebări sau nelămuriri legate de comunicarea vizuală. Prin ea, Joannes ne pune la dispoziţie un instrument cu ajutorul căruia descoperim importanţa acestui tip de comunicare, a mesajelor transmise şi alegerii unui suport corespunzător pentru subiectul prezentat. „Dacă lucrarea noastră v-a dat ocazia să întrevedeţi soluţii la care nu vă gandiserăţi înainte şi dacă a contribuit la diversficarea concepţiei pe care o aveţi despre comunicarea vizuală, înseamnă că ea şi-a atins două dintre scopurile principale” explică Joannes în concluziile cărţii.

Scris de Aleksandra Cornea

This entry was posted in Carte. Bookmark the permalink.

Leave a Reply