Interviu cu Ramona Franţ

de Paul Grămadă

,, Muzica mă motivează în fiecare zi, precum și oamenii care îi sunt dedicați – artiștii, și cei care o apreciază – melomanii sau publicul căruia mă adresez.”

Am cunoscut-o pe Ramona Franţ în cadrul unor workshopuri și pe atunci ea îmi povestea cu pasiune ce înseamnă să faci PR cultural într-o instituție . Mă gândeam în sinea mea ce tare poate fi omul ăsta și cât de mult îmi doresc să lucrez și eu în acest domeniu, în continuare vă invit să faceți cunoştinţă cu ea.

Povesteşte-mi puţin despre tine . Ce pasiuni ai şi care sunt visele tale? 

Mă numesc Franţ Ramona, am 24 de ani și sunt o tânără exploratoare în ale comunicării și PR-ului, comunicare online și PR cultural în special. Am terminat specializarea de Comunicare și Relaţii publice în 2007, în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, respectiv masterul de Societate Mediatică, din cadrul Facultății de Studii Europene, UBB, Cluj-Napoca.
Mă pasionează relațiile publice din mediul cultural, comunicarea online și organizarea de evenimente (culturale dacă se poate, sau măcar cu un scop social nobil), arta handmade și reciclarea creativă, ecologia și protecția mediului, educația nonformală, design-ul ambiental. Îmi doresc să îmi pot construi în viitor casa mea, cât mai eco-friendly, să mă implic în cât mai multe proiecte culturale, să am timp să mai fiu și voluntar din când în când, și să călătoresc mult, să descopăr natura și noi culturi.

Cum ai ajuns să faci PR pentru Filarmonica de stat din Cluj Napoca?

Am ajuns angajată a Filarmonicii, pe postul de secretar PR în anul 2011, în urma unui interviu cu directorul instituţiei, la care m-am prezentat la recomandarea tutorelui meu de master. Cei de la Filarmonică aveau nevoie de o persoană pe acest post, care să știe că Mozart nu e doar un brand de ciocolată și Beethoven numele unui câine din rasa Saint Bernard. Știam ceva mai multe decât atât din muzica clasică și am considerat că nu puteam să am parte de un început mai bun în domeniul în care îmi doream să profesez.

Care este partea frumoasă a faptului că lucrezi la filarmonică?

Muzica, scopul nobil care mă motivează în fiecare zi, și încerc să fiu tot mai bună în ceea ce fac. Sunt spectator la (aproape) toate cele 42 de concerte din stagiunea de concerte a Filarmonicii, am ocazia astfel să-mi închei fiecare săptămână de lucru, cu un concert bun de muzică cultă.

Spune-mi 3 lucruri pozitive legate de meseria ta şi 3 lucruri negative?

Să începem cu cele negative, pentru a încheia răspunsul într-o notă pozitivă.
Nu le pot numi neapărat “lucruri negative”, ci mai degrabă sarcini grele cu care mă confrunt. În primul rând Filarmonica Transilvania este o instituţie bugetată de stat, ceea ce înseamnă că depindem de un buget limitat, indiferent de planurile pe care le prezentăm Consiliului Judeţean, nevoile unei instituții artistice dedicate organizării de concerte sau cerințelor publicului meloman. M-am adaptat la situaţie și îmi gândesc strategia de PR cât mai low-budget, dar unele planuri consider că ar avea mai mult impact dacă ar beneficia de ceva mai mult sprijin financiar, în special partea de promovare, publicitate, facilități oferite melomanilor (achiziţionarea de bilete on-line de exemplu). Detaliile fac diferența, dar acestea niciodată nu au loc pe lista priorităţilor. Din aceeași categorie a sarcinilor grele, fac parte și concurența cu consumerismul și atracția nocivă a publicului spre ceea ce este comercial, “în trend” sau “la modă”, snobismul și lipsa unei echipe/un departament de PR în instituţie.
Muzica mă motivează în fiecare zi, precum și oamenii care îi sunt dedicați – artiștii, și cei care o apreciază – melomanii/publicul căruia mă adresez. Am ocazia să ascult muzică clasică la fiecare sfârșit de săptămână şi nu numai, cunosc artiști (dirijori și soliști) din toate colțurile lumii și am posibilitatea de a promova nu doar muzică cultă, ci totodată valori și principii cu care mă identific și pe care le consider necesare în viața oricui (aprecierea creației artistice, promovarea culturii, frumosul, talentul, pasiunea etc.)

Cât de deschis este publicul clujean la spectacolele oferite de Filarmonică?

Filarmonica clujeană are un public deja format, obişnuit cu concertele instituţiei şi prezent la aproape toate cele 42 de concerte dintr-o stagiune. Aceştia sunt melomanii consacraţi, acel public pe care l-am câştigat deja, în mare parte abonaţi ai stagiunilor noastre. Pe lângă aceştia îi mai avem alături de noi pe studenţii şi elevii de profil muzical, şi acel public pasager care din când în când ne mai face câte o vizită, pentru un program mai accesibil sau pentru o pauză într-un mediul cultural.
Clujul este totuşi un oraş mare, ce oferă diversitate în materie de evenimente culturale, astfel că e greu să menţii sala plină săptămânal, şi asta nu neapărat pentru că interesul publicului pentru concertele noastre scade, ci consider eu, şi pentru că seara de vineri (când au loc majoritatea concertelor Filarmonicii) oferă clujenilor întotdeauna multe alternative, iar nevoia de diversitate îşi spune cuvântul. Publicul clujean este deschis către cultură, în toate formele sub care aceasta este oferită.

Cum menţii legătura cu publicul vostru?

Ca orice angajat al comunicării, prin comunicare. Sunt melomani care atunci când vin să-şi cumpere un bilet la un concert al Filarmonicii, doresc să stea de vorbă şi cu PR-ul instituţiei, cu aceştia discut faţă în faţă, le ascult sugestiile, lămurim probleme cu care s-au confruntat sau pur şi simplu facem cunoştinţă în speranţa unor colaborări pe viitor. Îmi place să fiu activă, nu reactivă, aşadar mă folosesc de resursele online pe care le am la dispoziţie şi-mi sunt cele mai la îndemână, pentru a comunica uşor şi rapid informaţii legate de instituţie şi concertele oferite, în special acele modificări ce intervin în ultimul moment. Comunicarea online se desfăşoară în principal pe site, www.filacluj.ro şi pagina de Facebook https://www.facebook.com/FilarmonicaCluj?ref=hl . Filarmonica deţine şi un cont de Google+ şi Twitter. Prin intermediul site-ului, melomanii dornici să fie informaţi săptămânal despre concertele oferite de Filarmonică, se pot abona la newsletter-ul nostru, o altă metodă de comunicare online, iar prin opţiunea de a trimite un mesaj unei pagini de Facebook, aceştia pot comunica în timp util cu noi.
În fiecare săptămână se emite un comunicat de presă şi materialele de promovare aferente concertului în cauză, acestea pot fi accesate şi pe platforma www.centrudepresa.ro . Ne adresăm publicului clujean şi prin materiale outdoor: afişe stradale şi banner săptămânal, în cazul evenimentelor mai ample promovarea se desfăşoară şi prin flyere, mesh-uri, diverse broşuri, conferinţe de presă.

Ştiu că aveţi o activitate constantă pe Facebook . Cum ai reuşit să convingi directorul instituţiei să integreze reţelele de socializare în planul de comunicare?

Când m-am angajat la Filarmonică, instituţia avea deja un cont de facebook ( cu aprox. 2.000 de prieteni, deci nu era pagină), însă nimeni nu avea timp îndeajuns de mult pentru a se ocupa de social media, comunicarea online se rezumă la site-ul oficial. Am “mână liberă”, să zicem aşa, pe tot ceea ce înseamnă planuri de comunicare, aşadar singură am luat decizia şi m-am mobilizat să pun mai mult accent pe comunicarea online a Filarmonicii clujene.

Ştiu că îţi place guerrila marketing. Ai încercat vreo dată să promovezi Filarmonica prin această metodă?

Da, îmi place foarte mult ceea ce pot face campaniile de guerilla marketing în aproape orice domeniu, însă nu am aplicat încă nimic pe Filarmonică, deoarece am considerat că am nevoie să-mi cunosc foarte bine publicul căruia mă adresez, înainte de a mă aventura în neconvenţional. Am câteva idei şi sursa de inspiraţie cred că mi-e inepuizabilă, însă la momentul potrivit şi cu sprijinul potrivit le voi şi pune în aplicare.

Care este cel mai important eveniment al Filarmonicii din 2012 şi cum l-ai promovat?

Toate concertele Filarmonicii sunt importante pentru mine, pe toate le tratez la fel, însă de o atenţie deosebită a beneficiat, ca-n fiecare an, festivalul Toamna Muzicală Clujeană, eveniment internaţional de muzică cultă, ajuns în 2012 la cea de-a 46-a ediţie. Festivalul a beneficiat de toate metodele de promovare şi comunicare clasice şi online: de la afişe stradale, bannere, mesh-uri, roll-up-uri, conferinţe de presă, flyere şi broşuri, până la un site oficial dedicat festivalului www.tmc.filacluj.ro , blog http://blog.filacluj.ro/blog/ şi pagina de Facebook https://www.facebook.com/ToamnaMuzicalaClujeana?ref=ts&fref=ts . Începând cu anul 2011, Anul European al Voluntariatului, festivalul şi-a deschis cortinele şi voluntarilor, acelor tineri dornici să participe în organizarea unui festival de muzică clasică. Echipa s-a extins în 2012, voluntarii ne-au fost de un mare ajutor, vizibilitatea festivalului a crescut şi cu ajutorul lor, iar publicul a apreciat această iniţiativă.

Ce îşi propune filarmonica pe 2013?

Filarmonica îşi doreşte atât pentru echipa sa, cât şi pentru publicul meloman multă muzică bună şi concerte reuşite. Ne propunem să reuşim ceea ce ne dorim.

Mulţumesc!

This entry was posted in Interviuri culturale. Bookmark the permalink.

Leave a Reply