Social media şi managementul reputaţiei

Scrisă de Diana-Maria Cismaru – lucrarea Social media şi managementul reputaţiei a fost publicată în anul 2012 de editura Tritonic. Cartea oferă o imagine amplă asupra impactului social media şi conturează o perspectivă unitară a acesteia, construită prin adaptarea metodelor de cercetare sociologică la mediul virtual.

Adresată atât publicului matur- în general celor în poziţii de conducere a organizaţiilor, cât şi practicienilor în relaţii publice doritori de informaţii noi, autoarea foloseşte un limbaj specializat din domeniul comunicării online. Ceea ce aduce nou această carte este faptul că introduce şi explică o direcţie nouă a relaţiilor publice, cu ajutorul social media: este vorba de managementul reputaţiei- care datorită dezvoltării mediului virtual- devine necesar şi posibil şi în România.

Lucrare este compusă din două părţi, ce la rândul lor sunt structurate pe capitole. Prima parte a cărţii, denumită Funcţiile social media (alcătuită din primele şase capitole) cuprinde analize pe teme actuale precum: dezvoltarea spaţiului online, disfuncţiile noilor media, tendinţele funcţionale ale blogosferei, detectarea şi analizarea transformarilor din blogosfera românească, strategiile de marketing, reţele sociale pentru construirea brandurilor politice şi gestionarea crizelor de comunicare în mediul online.

Debutul cărţii se face printr-o remarcă generală asupra faptului că dezvoltarea spaţiului online a luat amploare, declanşând un „ război” între canalele media tradiţionale şi new media. Un punct important- atins tot în prima parte a cărţii- este şi aducerea în discuţie a dezavantajelor mainstream-ului şi ale televiziunii, clasând mediul virtual învingător în faţa acestora.

Aşadar, dezvoltarea reţelelor sociale sau a blogosferei a ajutat la oferirea mai multor modalităţi de divertisment, conturându-se „ modele de identificare pentru mai multe segmente (în special segmentele cu nivel ridicat de instruire, segmentele tinere, segmentele creative, cu cariera profesională în plină dezvoltare) ”. Această dezvoltare a spaţiului virtual tinde, deci, să ducă la transformarea acestuia într-unul de social media. „Prin social media se înţelege ansamblul format din toate tipurile de comunicare şi interacţiune realizate prin intermediul mediului virtual.”

În ceea ce priveşte reţeaua de bloguri la nivel mondial, aceasta a cunoscut o creştere impresionantă, iar forumurile atât de utilizate în perioada anilor 2000-2007 au intrat în plan secund, odată cu această creştere. Astfel se poate explica de ce, deşi societatea românească se află la un nivel scăzut de dezvoltare , comunicarea electronică atinge cote ridicate.

Cât despre acţiunea online a politicienilor, în ceea ce priveşte construirea unei imagini şi utilizarea canalelor de comunicare virtuale drept surse de promovare, aceştia sunt reţinuţi , neavând o activitate intensă pe conturi, unele dintre acestea fiind încă lipsite de originalitate.

Cea de-a doua parte- Managementul reputaţiei- este formată din ultimele patru capitole ale cărţii. În cadrul acesteia, se prezintă încrederea ca o condiţie esenţială în construirea reputaţiei, aceasta devenind mai greu de realizat şi menţinut în condiţiile actuale, fiind necesar a fi „ precedată de multe ori de strategii de percepţie şi de creare a notorietăţii adecvate, şi , prin multiplicarea liderilor de opinie şi combinarea influenţelor din mediul real cu cele din mediul online, mult mai expusă riscurilor şi schimbărilor”. Totodată, termenul de „imagine” utilizat de profesioniştii în comunicare online, tinde să fie înlocuit tot mai mult de termenul „reputaţie”. Aşadar, în locul sintagmei ”construirea imaginii” este preferată expresia ”managementul reputaţiei”.

Pe parcursul cărţii au fost folosite o serie de tabele, figuri, grafice, dar şi capturi care conţin date statistice în rezolvarea cercetărilor şi care au fost de mare ajutor cititorilor. În acest fel, subiectul cărţii este bine dezvoltat, iar Diana Cismaru a reuşit să aducă argumente solide problemelor ridicate. Stilul autoarei este extrem de sincer şi exact, îmbinând în ideile sale teoria cu exemplele date. Mai dă dovadă şi de o bună documentare, folosind o suită impresionantă de surse bibliografice.

În paralel cu această lucrare, o altă abordare a fost prezentată de Horea Mihai Bădău în cartea Tehnici de comunicare în social media. Aceasta se adresează în primul rând celor care fac primii paşi în acest mediu, deoarece vor regăsi numeroase sfaturi. Totodată, se dovedeşte a fi utilă şi bloggerilor mai vechi în activitate, care nu se bucură de un număr de vizitatori foarte mare şi care vor putea să aplice îndrumările date de autor, având numai de câştigat.

În concluzie, Social media şi managementul reputaţiei este o lectură acesibilă, care prezintă aspecte recente şi de interes ale României de azi. Recomand această carte celor interesaţi de domeniul social media, deoarece pune la dispoziţie informaţii utile despre acesta.

Scris de Muntea Paula

This entry was posted in Carte. Bookmark the permalink.

Leave a Reply